Szukaj z NETSPRINT.PL
Menu
Kontakt

Międzygminny Oddział Związku Nauczycielstwa Polskiego
w Wieliczce
ul.Żwirki i Wigury 2
32-020 Wieliczka
tel. +48 695 745 840


email: wieliczka@znp.edu.pl

Aktualności

Zachęcamy Państwa do obejrzenia filmu zrealizowanego na okoliczność 115. jubileuszu Małopolskiego Okręgu ZNP oraz zapoznania się z listem  Arkadiusza Boronia - Prezesa Okręgu Małopolskiego ZNP, który odwołuje się do filmu.


***********************************************************

OKIEM  PREZESA 
    

********************************************************* Główne propozycje rozwiązań - 

projekt Ministerstwa Edukacji i Nauki „Edukacja dla wszystkich” 


Nowy model edukacji włączającej zakłada zmiany organizacyjne polegające na: 

· przekształcaniu przedszkoli i szkół specjalnych oraz ośrodków specjalnych w Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą (wsparcie dla przedszkoli i szkół ogólnodostępnych), 

· utworzeniu nowych stanowisk: koordynator edukacji włączającej i asystent ucznia, 

· powołaniu Centrów Dziecka i Rodziny w wyniku przekształcenia poradni psychologiczno-pedagogicznych.


Główne propozycje na podstawie dokumentu Ministerstwa Edukacji i Nauki pn. Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się: 

1) poziom przedszkola i szkoły 

· koordynator edukacji włączającej (KEW) wspiera dyrektora i odpowiada za koordynowanie procesu oceny funkcjonalnej oraz współpracę z instytucjami zewnętrznymi w zakresie realizacji potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów. Funkcję KEW może pełnić psycholog lub pedagog specjalny edukacji włączającej, 

· ocena funkcjonalna (OF) - wieloaspektowy proces rozpoznawania zasobów i trudności ucznia oraz oddziałujących na niego czynników środowiskowych, a także adekwatny i podlegający stałej ewaluacji program wsparcia. Działania w zakresie OF prowadzone są w bieżącej pracy nauczycieli oraz – o ile jest taka potrzeba – w trybie konsultacji przedszkolnych/szkolnych (KS) – zespołowa analiza problemu, 

· asystent ucznia (AU) – wspiera pracę nauczycieli w zakresie zadań opiekuńczych, 

· zespół wielospecjalistyczny (ZW) - w ramach którego specjaliści przedszkolni/szkolni współpracują z nauczycielami, jego pracami kieruje KEW, 

· doradca zawodowy (na poziomie województwa powołuje się regionalnych koordynatorów do spraw doradztwa zawodowego). 

2) poziom lokalny 

· Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej (SCWEW) - ich rolę pełnią przedszkola, szkoły lub ośrodki specjalne, spełniające określone wymogi dotyczące wyposażenia i przygotowania kadr (w każdym powiecie docelowo funkcjonuje co najmniej jedno SCWEW). Zadania: wspieranie nauczycieli i kadry kierowniczej w zakresie likwidowania barier, zapewnienia dostosowanych podręczników i innych pomocy, działalność informacyjna, edukacyjna i koordynacyjna, współpraca z innymi podmiotami, 

· Centra Dziecka i Rodziny (CDR) – instytucja międzysektorowa, realizująca zadania powiatu w zakresie wczesnej pomocy, specjalistycznej diagnostyki, pomocy interwencyjno-terapeutycznej oraz konsultacji i doradztwa dla rodziców, opiekunów oraz kadr różnych sektorów realizujących działania w zakresie opieki, wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży oraz udzielania im oraz ich rodzinom pomocy (mają być tworzone między innymi z przekształcenia poradni psychologiczno-pedagogicznych), 

3) poziom centralny 

· Centrum Koordynacyjne (CK), działające w ramach Centrum Rozwoju Edukacji (ORE) – monitoruje i wspiera SCWEW, 

· określenie ogólnopolskiego standardu zatrudnienia specjalistów (wymiar i rodzaj) oraz ich roli i zadań odnośnie uczniów, rodziców i nauczycieli.  


Prezydium Zarządu Głównego ZNP po zapoznaniu się z dokumentem Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się i wysłuchaniu opinii środowiska nauczycielskiego podczas licznych spotkań, domaga się wstrzymania prac nad tym projektem. Uwzględniając zastrzeżenia wniesione przez nauczycieli praktyków, rodziców i partnerów społecznych należy ponownie poddać proponowane rozwiązania szerokim konsultacjom społecznym.

Projektowane zmiany w opinii środowiska nauczycielskiego są kontrowersyjne i budzą ogromny niepokój spowodowany troską o rozwój i warunki kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Rosną również obawy związane z możliwością utraty przez nauczycieli uprawnień wynikających z ustawy Karta Nauczyciela. Niekorzystne zmiany w zakresie statusu zawodowego nauczycieli nie są akceptowane przez Związek Nauczycielstwa Polskiego jako reprezentanta środowiska nauczycielskiego.

Utrzymujący się stan zagrożenia epidemicznego to okres niesprzyjający wdrażaniu tak poważnej zmiany w oświacie, dotyczącej wszystkich uczestników procesu kształcenia, zarówno dzieci i młodzieży, ich rodziców, jak też nauczycieli.

W tym trudnym dla wszystkich czasie należy z wielką wrażliwością rozważyć zasadność poszczególnych rozwiązań i postawić pytanie – czy kolejna tak poważna zmiana systemowa powinna obecnie mieć miejsce, zwłaszcza w sytuacji braku odpowiednich nakładów finansowych niezbędnych do modyfikacji infrastruktury szkolnej i znaczącego zwiększenia stanu zatrudnienia w oświacie.

Ponadto należy mieć na uwadze, że niedawne zmiany strukturalne w systemie oświaty doprowadziły do znacznego pogorszenia warunków kształcenia dzieci i młodzieży (liczne klasy, dwuzmianowość, braki kadrowe), w tych warunkach nie jest możliwe właściwe zabezpieczenie potrzeb uczniów i wychowanków wymagających szczególnego wsparcia. Rządzący nie mogą po raz kolejny w nieodpowiedzialny sposób reformować oświaty. Skutki mogą być katastrofalne.

Apelujemy o rozwagę – reformy w oświacie powinny być dokonywane w atmosferze dialogu z partnerami społecznymi, organizacjami samorządowymi oraz rodzicami uczniów i wychowanków.

za Prezydium Zarządu Głównego ZNP

Sławomir Broniarz /-/

Prezes ZNP